SEO Duitsland

Wil je een betere zichtbaarheid in zoekmachines, meer bezoekers op jullie Duitse website en hogere conversies? Zoekmachineoptimalisatie levert hierin een belangrijke bijdrage. SEO (“Search Engine Optimization”) is een continu proces. Wie snel in Google en andere zoekmachines gevonden wil worden, moet er dus veel aandacht aan besteden. Daar hoort ook het blijven vernieuwen van content bij. In veel branches is het namelijk alleen op die manier mogelijk om een positie op de eerste pagina te behalen. Dat geldt des te meer voor een grote markt als Duitsland. Welke zoekwoorden gebruiken jullie Duitse klanten en hoe kun je hierop inspelen met jullie content? Het doel is dat je de relevante bezoekers voor jullie bedrijf precies die informatie biedt die zij nodig hebben. Besteed je SEO-strategie daarom uit aan een digital marketing professional met Duits als moedertaal.

xtract communications, seo duitsland voor google (niclas illg)

Zoekwoordenonderzoek voor SEO Duitsland

Mensen die online op zoek gaan naar een product, dienst of oplossing voor hun probleem, gebruiken daar in het algemeen een zoekmachine voor. Met een marktaandeel van bijna 90% is Google veruit de belangrijkste zoekmachine in Duitsland. Dat geldt zowel voor desktop- als laptopgebruikers. Voor smartphones en tablets is het aandeel zelfs nóg groter. Daarom krijgt Google in veel branches prioriteit als het gaat om zoekmachineoptimalisatie. Als jullie Duitse website of webshop niet op de eerste pagina met zoekresultaten voorkomt, zal het moeilijk worden om gevonden te worden door jullie publiek. Zoekwoordonderzoek is de basis voor ieder SEO-project. Het geeft antwoord op de vraag: welke woorden tikt jullie doelgroep in de zoekmachine in om een bepaald product of specifieke dienst te vinden? Dat kunnen losse begrippen zijn of combinaties van woorden.

Relevante zoekwoorden voor de Duitse markt

Om een hoge positie in zoekmachines te behalen, geldt de gouden regel: Content is King. Google wil mensen namelijk een optimale gebruikerservaring bieden. Dit bereikt de zoekmachine onder andere door de sites bovenaan te plaatsen die het beste aansluiten bij de zoekopdracht. Dit is vooral voor onbetaalde organische zoekresultaten het geval. Het gaat echter ook een steeds grotere rol spelen voor advertenties (Google Ads). Om je website voor bezoekers aantrekkelijker te maken en resources optimaal te benutten, moeten we keuzes maken. Samen leggen we vast op welke zoekwoorden (- ook wel keywords of zoektermen genoemd -) jullie gevonden willen worden. Voor deze zoekwoorden ontwikkelen we content die bezoekers echt meerwaarde biedt. Relevant, uniek en up-to-date. Om de juiste zoekwoorden te vinden, staat een zoekwoordanalyse dus aan het begin van elk SEO Duitsland traject.

Focus op SEO Duitsland

Natuurlijk mag jullie Duitse website in de eerste plaats geen taalfouten bevatten. Dat geldt onder andere voor de URL’s, paginatitels en omschrijvingen die zoekmachines in de resultaten tonen. De paginatitel en omschrijving moeten bovendien relevant en aantrekkelijk zijn. Dat zorgt ervoor dat mensen eerder doorklikken. Wat dat betreft verdient SEO voor jullie Duitse website of webshop net zoveel aandacht als zoekmachineoptimalisatie voor jullie Nederlandse site. Het beste resultaat haal je dus door samen te werken met een native Duitse marketeer. Een digital marketing professional die naast kennis van de lokale cultuur ook ervaring heeft met SEO.

Zoekwoordstrategie en contentplan

Een zoekwoordanalyse geeft inzicht in de zoekwoorden die je publiek gebruikt als ze op zoek gaan naar jouw aanbod. Deze zoekwoorden vormen het uitgangspunt voor de ontwikkeling van je SEO Duitsland strategie.

De juiste zoekwoorden voor Duitsland bepalen

In de planningsfase selecteren we de zoekwoorden waarop jullie Duitse website of webshop hoog moet gaan scoren. Daarna kijken we wat er nodig is om dit doel te bereiken. Wat zijn de eerste stappen om jullie Duitse site en content te optimaliseren? Welke nieuwe content gaan we wanneer ontwikkelen om bezoekers een echte meerwaarde te bieden? Hoe zorgen we voor meer conversies? En hoe maken we gebruik van het positieve effect van verwijzende websites?

Korte vs. lange termijn SEO

Veel verbeteringen kunnen binnen een kort tijdsbestek worden gerealiseerd. Op bestaande websites is het optimaliseren van de URL-structuur, herschrijven van meta gegevens en structureren van teksten vaak een goede eerste stap. Andere maatregelen vergen meer tijd. Denk bijvoorbeeld aan copywriting van nieuwe zoekmachinevriendelijke Duitse teksten en de ontwikkeling van andere content die past bij jullie doelgroep(en). Als je regelmatig nieuwe content aan je website toevoegt die aansluit bij de behoeften van je bezoekers, zal je resultaat in Google op de lange termijn steeds beter zijn.

Duitse zoekmachineoptimalisatie

Er komen heel veel verschillende factoren kijken bij het ranken van jullie Duitse site in zoekmachines. In totaal kent Google zo’n 250 ranking factoren. Grofweg kunnen we de maatregelen die we nemen om de vindbaarheid van jouw website in Google te verbeteren indelen in twee categorieën. Er zijn on-page factoren en off-page factoren.

On-page SEO

On-page optimalisatie gaat over het verbeteren van jullie website of webshop zelf. Een belangrijk element zijn uiteraard de Duitse teksten en andere content formaten. Ook de URL-structuur en titels van de verschillende pagina’s zijn ranking factoren. Hetzelfde geldt voor de metagegevens van foto’s, video’s of documenten die gebruikers van de website kunnen downloaden. Het blijven ontwikkelen van unieke content die geoptimaliseerd is voor zoekmachines, vormt een centraal onderdeel van de SEO Duitsland strategie. De zwarte tekst van ongeveer 155 karakters lang die gebruikers in de Google zoekresultaten te zien krijgen, is geen directe ranking factor meer. Een goede tekst stimuleert bezoekers echter wel om je website te bezoeken. Het beïnvloedt de zogenaamde “clickthrough rate” (CTR) en dat is wél weer een ranking factor. Daarom zullen we ook deze teksten in het kader van on-page SEO optimaliseren voor een zoekwoord.

Off-page SEO

Bij off-page optimalisatie zorgen we ervoor dat andere sites naar jullie website of webshop verwijzen. Dit SEO-onderdeel wordt ook wel linkbuilding genoemd. Het is een krachtig instrument voor het verbeteren van je rankings in zoekmachines. Bevat een andere Duitse website een link naar jouw website? Dat verhoogt in de ogen van Google de betrouwbaarheid en waarde van jouw content. Men noemt dit ook wel “SEO-autoriteit”. Het heeft uiteindelijk een positief effect op de positie van de betreffende pagina in Google.

Er geldt echter wel één belangrijke voorwaarde: de website die de link opneemt, moet namelijk kwalitatief hoogwaardige content bevatten en bij het onderwerp van jullie site aansluiten. Ook hier gaat kwaliteit boven kwantiteit. Voorbeelden van contentcreatie werkzaamheden die je in het kader van linkbuilding aan mij kunt uitbesteden zijn het schrijven van blogartikelen, Duitse persberichten, case studies of artikelen voor relevante nieuwsplatforms. Graag zoek ik geschikte linkbuilding partners in Duitsland en informeer naar de samenwerkingsmogelijkheden.

Meer weten over SEO Duitsland?

Neem contact op voor een gratis adviesgesprek. 

     06 361 76 664
 +49 177 60 30 508

info@xtract-communications.nl