Contentcreatie voor marketing in Duitsland
Wil je de marketing van jouw onderneming in Duitsland een boost geven en de verkoopkansen vergroten? Bij XtrAct Communications kun je voor het ontwikkelen en uitvoeren van je marketing communicatieplan voor de Duitse markt terecht. Graag help ik jullie met het stellen van de juiste prioriteiten en het creëren van Duitse content. Dat kunnen onder andere teksten zijn voor de meest uiteenlopende communicatiekanalen. Als freelance communicatieprofessional met Duits als moedertaal ben ik je graag van dienst. Ik woon in het Duitse Noordrijn Westfalen, maar je vindt mijn kantoor vlakbij Utrecht.
Een website of webshop voor jullie Duitse doelgroep?
Het belang van online marketing (oftewel “digital marketing”) heeft de afgelopen jaren ook in Duitsland een enorme vlucht genomen. Zowel in B2B als B2C markten. De website vormt een centraal element van elke online communicatiemix. Zo verwijzen advertenties of nieuwsbrieven vaak naar de website. Hier zien bezoekers content die op hun specifieke behoeften is afgestemd. Daarom investeren de meeste bedrijven die in Duitsland willen gaan verkopen in een vroeg stadium in de ontwikkeling van een Duitse website of webshop.
Creatie van nieuwe & optimalisatie van bestaande Duitse content
Als jij zoekmachinevriendelijke teksten, blogartikelen en andere content voor jullie website wilt laten schrijven, dan ben ik je graag van dienst. Willen jullie een nieuwe webshop starten in Duitsland? Ook dan kijk ik ernaar uit om hierin een bijdrage te leveren. Vergeet bijvoorbeeld niet om jullie Duitse site te voorzien van een herroepingsverklaring (“Widerrufsbelehrung”) en “Impressum”. Laatstgenoemde is een term, waarvan geen letterlijke Nederlandse vertaling bestaat. Het is vergelijkbaar met een colofon en in Duitsland voor elke website en webshop wettelijk verplicht. Tevens ben je bij XtrAct Communications aan het juiste adres voor het beheer van jullie huidige Duitse site met Content Management Systemen als WordPress, Umbraco, Shopify of Magento. Indien gewenst zal ik bestaande content voor je optimaliseren en SEO vriendelijker maken.
Samenwerken op het gebied van marketing in Duitsland
Voor een optimaal resultaat werk ik niet alleen graag nauw met jullie internetbureau, grafische vormgever en eventuele andere partners samen, maar vooral ook met jou en jouw team. Liefst in een persoonlijk gesprek verstrekken jullie mij de nodige informatie. Dat kan telefonisch, per video call of op locatie. Denk aan een briefing over jullie product of dienst, onderscheidend vermogen ten opzichte van andere aanbieders of jullie doelgroep. Dit is waardevolle input voor het ontwikkelen van content die aansluit bij de verwachtingen van potentiële afnemers in Duitsland. Vaak is het ook nuttig om voorbeelden te zien van bestaande Nederlandse marketinguitingen.
Jouw deelname aan Duitse beurzen
Met ruim 150 publieks- en vakbeurzen is in Duitsland voor bijna iedere sector een evenement te vinden. Als Nederlandse bedrijven op een Duitse beurs willen gaan staan om daar hun producten en diensten te promoten, is het natuurlijk wel nodig om dat met Duitstalige communicatiemiddelen te doen.
Presenteer je bedrijf en producten in het Duits
Het is een flinke investering om op een beurs te gaan staan. Niet alleen financieel, maar ook qua mankracht. Logisch dat je dan ook het maximale effect wilt behalen. Omdat het Engels van de gemiddelde Duitser nog steeds achter loopt bij dat van de gemiddelde Nederlander, doe je dat met communicatiemiddelen in het Duits. Het is dan niet alleen belangrijk dat die uitingen grammaticaal correct zijn. Cultuurverschillen tussen Nederland en Duitsland zijn ook een factor om rekening mee te houden bij het ontwikkelen van bijvoorbeeld displays of brochures. Daar kan je een native Duitse marketing- en communicatieprofessional bij ondersteunen.
Begeleiding voor een succesvolle beursdeelname
Met meer dan 20 jaar ervaring in projectmanagement voor beurzen en congressen, kan XtrAct Communications je helpen met alle communicatie rondom jullie beursdeelname in Duitsland. Graag schrijf ik bijvoorbeeld Duitse teksten voor jullie beursstand, flyers en andere materialen. Dit geldt ook voor de online en offline promotie van jullie beursdeelname en de follow-up. Denk aan copywriting voor digitale of fysieke mailings die afgestemd zijn op jullie doelgroep. Als je dat wilt, kun je ook het contact met je standbouwer en andere leveranciers aan XtrAct Communications overlaten, om jullie beursdeelname over de grens voor te bereiden.
Geschikte beurzen in Duitsland vinden
Wil jij weten welke Duitse beurzen er in jouw branche worden georganiseerd? Dan is de AUMA Messedatenbank een handige tool. Hierin kun je niet alleen op sector zoeken. Je kunt ook filteren op evenementen in een bepaalde deelstaat of periode.
Teksten voor marketing in Duitsland
Heb jij Duitse teksten voor contentmarketing of nieuwe communicatiemiddelen nodig?
Denk aan
- Webteksten
- Blogartikelen
- Google Ads-campagnes (SEA)
- Social media marketing
- Persberichten
- Nieuwsbrieven & mailings
- Advertenties
- Drukwerk (brochures, verpakkingen)
- Presentaties
Laat ze dan door mij als native Duitse copywriter met vele jaren ervaring in het marketing- en communicatievak schrijven. Graag zorg ik er niet alleen voor dat alle spelling, grammatica en leestekens kloppen. Maar ook dat de “tone of voice” van de teksten aansluit bij de cultuur van jullie doelgroep in Duitsland.
Meer weten over marketing in Duitsland?
Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking.